NYHEDER 5. SEP 2022 KL. 13:09

Regionerne mangler 233 millioner kroner til buskørsel

Af: kollektivtrafik

Hver syvende bus er i fare, fordi regionerne i år mangler 233 millioner kroner til driften. Årsagen er eftervirkningerne af corona-tiden og de høje brændstofpriser, der blandt andet er udløst af krigen i Ukraine. Risikoen for, at hver syvende bus bliver sparet væk, kan ramme passagererne hårdt. Næstformand for Danske Regioner, Stephanie Lose (V), efterlyser derfor hjælp fra regering og Folketing


Passagerne er ikke vendt tilbage til de regionale busser efter corona-nedlukningen. Samtidig udfordrer de høje brændstofpriser de regionale trafik-budgetter i en sådan grad, at der er et udsigt til ekstraudgifter på 233 millioner kroner i år.

Danske Regioner peger på, at de manglende 233 millioner kroner, svarer til, at hver syvende regionale bus risikerer at mærke sparekniven. 

Næstformand i Danske Regioner, Stephanie Lose, peger på, at regionerne og de regionale trafikselskaber har løftet en kæmpe opgave med at opretholde driften af den kollektive trafik gennem corona-tiden.

- Men nu kan vi blive ramt hårdt, fordi mange passagerer ikke er vendt tilbage, siger Stephanie Lose og fortsætter:

- Besparelserne kommer til at gå ud over lokalsamfund, der måske helt mister deres daglige bus. Unge i oplandet til byer - for eksempel i Nordjylland - vil få svært ved at komme frem til deres uddannelsessted, og busafgange om aftenen og i weekenderne risikerer at blive sløjfet


Stephanie Lose frygter desuden, at besparelser kommer til at koste på miljø-regnskabet med flere biler og mere trængsel på vejene og lange udsigter til, at busser og lokaltog drives af mere grønne energikilder.

- Hvis trafikselskaberne bliver tvunget til historiske besparelser på grund af en midlertidig indtægtskrise, kan det gøre varig skade på den kollektive trafik. Det ville klæde en regering, der har et klart sigte om reduktion af CO2-udledningen, at rette op på den her uretfærdighed, fremfører Stephanie Lose og fortsætter:

- Hvis vi først har skræmt kunderne væk med ringe service, har vi ingen chance for at vinde dem tilbage.


Stephanie Lose har et håb om, at S-Regeringen og Folketinget hører budskabet og indser situationens alvor og tilgodeser den kollektive trafik.


Lidt fakta:

  • Regionerne mangler ca. en kvart milliard kroner i 2022 til den kollektive transport. I 2023 forventes problemet at blive lige så stort
  • På trods af COVID-19-kompensation for januar og februar 2022 vil regionerne i 2022 mangle 117 millioner kroner som følge af COVID-19. Oveni kommer en ekstraregning på brændstof på 216 millioner kroner, hvoraf 101 millioner kroner delvist dækkes af pris og lønregulering aftalt i forbindelse med økonomiaftalen
  • Danske Regioner og KL vil drøfte den kollektive trafik på et møde med regeringen midt i september.