NYHEDER 18. DEC 2023 KL. 12:49

Transportministeriet præsenterer ny kontrakt og udbudsanalyse af fremtidens togdrift

Af: kollektivtrafik

Transportministeren har underskrevet en ny trafikkontrakt med DSB og sætter samtidig gang i arbejdet med en analyse af sektoren, som skal danne grundlag for et kommende udbud


Aftalen om den nye kontrakt mellem Transportministeriet og DSB, der er et særligt offentligt ejet selskab, bliver støttet af Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne, SF, Danmarksdemokraterne, Konservative, Enhedslisten, Radikale, Dansk Folkeparti og Alternativet.

Transportministeriet oplyser, at den nye kontrakt bliver den sidste efter nuværende model. Fremover skal togtrafikken ifølge EU-reglerne udbydes. Derfor vil SVM-Regeringen sammen med DSB gennemføre en budgetanalyse af DSB samt en sektoranalyse, der kan danne grundlag for politisk stillingtagen til et kommende udbud.

- Det er godt, at vi nu får skabt et solidt grundlag for DSB’s virke de kommende år og sikret arbejdsro til DSB og de mange ansatte. Det er vigtigt i en situation, hvor vi står midt i en omfattende udskiftning af dieseltog med el-tog, og hvor der gennemføres en gennemgribende modernisering af infrastrukturen på jernbanen, siger transportminister Thomas Danielsen (V) og fortsætter:

- Regeringen igangsætter samtidig en analyse af sektoren, som skal danne grundlag for et kommende udbud. Når sektoranalysen er gennemført, ser jeg frem til at drøfte et kommende udbud med de partier, der støtter den nye kontrakt med DSB.

Thomas Danielsen peger på, at et bredt flertal i Folketinget med Infrastrukturplan 2035 besluttede historisk store investeringer i en modernisering og opgradering af jernbanen i Danmark. Samtidig er DSB i gang med at indkøbe nye tog, som skal sikre overgangen fra aldrende dieseltog til nye elektriske tog, og dermed en CO2-neutral togdrift. Med den nye kontrakt sikres der ifølge ministeren den fornødne funktionalitet og togtrafik til passagererne i den omfattende transformation.

DSB forpligtes med indgåelsen af den nye kontrakt til at fortsætte arbejdet med at effektivisere togdriften. Samtidig bliver kontraktbetalingen til DSB fastholdt på det nuværende niveau, hvilket åbner for et løft af togtrafikken gennem investeringer i nye tog og landets stationer. På sigt forventes de nye tog sammen med forbedringerne i infrastrukturen at betyde kortere rejsetider og flere tog til tiden til gavn for passagererne.


Fakta:

  • Transportministeriets kontrakt med DSB fastsætter betalingsniveauet og den trafikydelse, DSB skal levere i forhold til konkrete strækninger, antal afgange, punktlighed, siddepladskapacitet, service til handicappede, anskaffelse af nyt togmateriel med videre
  • DSB modtager med den nye kontrakt ca. 3,3 milliarder kroner årligt (2023-priser), som del af en nettokontrakt, hvor DSB beholder og har risikoen vedrørende billetindtægterne. Kontrakten gælder for perioden 15. december 2023 til 10. december 2033
  • I den nye kontrakt vil de forpligtelser, som DSB har over for passagererne i indeværende kontraktperiode, i vid udstrækning blive videreført. Hertil kommer, at den nye kontrakt indebærer en række serviceforbedringer
  • Med EU’s 4. jernbanepakke indføres der fra 25. december 2023 et fælleseuropæisk krav om, at offentlig servicetrafik på de statslige jernbaner skal udbydes, medmindre særlige forhold begrunder en direkte tildeling af en kontrakt

Punkter i den nye kontrakt:

  • Kortere rejsetider over hele landet sammenlignet med i dag. For eksempel kortere rejsetid mellem København og Aarhus på ca. 25 minutter, København og Aalborg på ca. 40 minutter samt København og Esbjerg på ca. 30 minutter*
  • Øget trafikomfang, heriblandt ekstra lyntog i landdelstrafikken og ekstra tog til Københavns Lufthavn samt flere internationale tog*
  • Løft af investeringerne i stationerne, så de kommer til at fremstå tryggere og bedre vedligeholdt
  • CO2-neutrale togrejser for alle passagerer ved gradvis udfasning af dieseltogene
  • Fortsat direkte togforbindelse mellem København og Midt- og Vestjylland (Struer) indtil udgangen af 2030
  • Øget kompensation til passagererne ved manglende punktlighed

* Sker gradvist fra 2027 og frem til 2032 i takt med, at nye tog kan udnytte den igangværende modernisering og opgradering af infrastrukturen

 

Internationale tog er kommerciel trafik uden for kontrakten.


Interesserede kan se kontrakten her:

 



Tog og jernbaner