NYHEDER 2. NOV 2018 KL. 11:36

Arriva har ombygget 10 togsæt til det nye signalsystem

Af: kollektivtrafik

Arriva har ombygget 10 togsæt til det nye signalsystem

Fredag 2. november fik Arriva’s togsæt nummer 10 installeret det sidste udstyr til det nye signalsystem og er dermed klar til at køre på strækninger med ERTMS-systemet. Med ti togsæt klar til ERTMS er 25 procent af selskabets togsæt i Danmark klar til det nye signalsystem, der skal sikre en mere stabil togdrift, så kunderne får flere afgange og en højere rettighed


Installationen af udstyret i togene er ifølge Lars Ditlevsen, som er teknisk leder i Arriva Tog, en succes.

- Banedanmarks underleverandør og installationsteamet har formået at få installationen af det nye signalsystem ned fra 14 arbejdsdage på det første togsæt til fem arbejdsdage på togsæt nummer 10. Det er vel og mærke uden, at kvaliteten er gået ned på installationerne. Arriva gennemgår fast installationen hver morgen og løbende efter behov, og vi har i hele forløbet haft en pragmatisk tilgang til at finde løsninger på de udfordringer, som opstår, siger Lars Ditlevsen.

Det nye signalsystem er et computerbaseret system, hvor signalerne vises direkte på en skærm i togets førerrum og altså ikke via fysiske signaler langs sporene, som de er i dag. Planen er, at togene som de første får implementeret det nye signalsystem og derefter arbejder Banedanmark med at gøre sporene klar til systemet.

På Arrivas strækninger vil det nye signalsystem således træde i kraft i 2020 på strækningerne Struer-Thisted og Struer-Langå. Og fra 2026 vil alle tog på Arrivas strækninger køre på det nye signalsystem.


Flere afgange og højere hastighed
Målet med det nye signalsystem er, at systemet skal reducere antallet af signalfejl og gøre det muligt at køre med flere afgange på strækningen. Arriva forventer, at kunderne vil opleve en reduktion af signalrelaterede forsinkelser med ca. 80 procent, når det system er på plads.

- Det betyder, at kunderne fremover gerne skal opleve en mere stabil togdrift samt flere tog til tiden. Samtidig vil hastigheden på flere strækninger øges, da den højeste tilladte hastighed på en strækning fremover bestemmes af, hvor god stand for eksempel sporene og overkørslerne er, siger Lars Ditlevsen.

Han oplyser, at Arrivas rettighed på tog for september ligger på 99,2 procent, mens den kundeoplevede punktlighed ligger på 95,9 procent inklusiv fejl på strækningen. Med det nye signalsystem forventer Arriva, at kunderne i endnu højere grad vil opleve, at togene kommer til tiden.

Efter at togsæt nr. 10 fredag 2. november er sat på skinner med udstyr til det nye ERTMS-system, er 25 procent af Arrivas tog i Danmark udstyret med det nye signalsystem. Arriva har aftalt en plan med underleverandør og installationsteamet om, at der installeres signalsystemer i to togsæt hver tredje uge, og at 15 togsæt er installeret inden juleferien. Planen forsætter efter nytår og de resterende 14 togsæt af første serie afsluttes midt i 2019.


En rapport om installation af ERTMS-systemet i de forskellige selskabers tog viste, at det ville være mest enkelt at installere i Arriva’s togsæt, togsæt hos Nordjyske Jernbaner og i tilsvarende togsæt hos DSB. Det ville være mest kompliceret at installere ERTMS-systemet i DSB’s IC3-tog og IC4-tog.

Nordjyske Jernbaner oplyser til transportnyhederne.dk, at alle selskabets 21 tog er fuldt udrustede og kører i drift på ERTMS-strækningen Lindholm - Frederikshavn.