Af: kollektivtrafik
I 2014 blev den daværende S-R-SF-Regering sammen med Enhedslisten og Dansk Folkeparti enige om at oprette Togfonden, som med penge fra beskatning af nordsøolien skulle danne grundlag for investeringer i jernbanerne i Danmark. Dansk Folkeparti har med transportordfører Kim Christiansen opsagt aftalen i forbindelse med en aftale med VLAK-Regeringen om infrastruktur-investeringer
- Dansk Folkeparti opsiger aftalen om togfonden. Det betyder, at Vejle Fjord-broen ikke bliver gennemført, hvilket giver økonomi til, at andre projekter kan gennemføres. Sådan citerer dr.dk Kim Christiansen på onsdagens pressemøde om VLAK-Regeringen og Dansk Folkepartis aftale om infrastruktur-investeringer.
Dansk Folkeparti ønsker heller ikke at gennemføre et baneprojekt mellem Horsens og Aarhus.
Aftalen mellem VLAK-Regeringen og Dansk Folkeparti kommer på et tidspunkt, hvor der højst er tre måneder til det kommende folketingsvalg.
Dermed er det begrænset, hvor mange af aftalens punkter, der vil blive vedtaget inden valget. Lovforslag, der ikke er vedtaget inden et folketingsvalg, bortfalder og skal fremsættes igen - hvis den regering, der kommer til efter valget, ønsker det - eller et flertal i Folketinget beslutter det.
En del af aftalens mange punkter er der i dag flertal for i Folketinget - eksempelvis investeringer i nye tog.