EU støtter Femern Bælt-forbindelsens banedel
Af: kollektivtrafik
Adm. direktør i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen (t.h.) får overrakt støtteaftale af INEAs direktør, Dirk Beckers (t.v.)
Sund & Bælt fik onsdag 25. april overrakt den underskrevne støtteaftale til Femern Bælt-projektet, som sikrer op til 880 millioner kroner i støtte fra EU til det grænseoverskridende projekt. Det skete på konferencen TEN-T Days i Ljubljana, hvor administrerende direktør Mikkel Hemmingsen fra Sund & Bælt var til stede for at modtage støtten
Støttebeløbet gives i forbindelse med opgraderingen af jernbanen mellem Ringsted og Nykøbing Falster, som er en del af de danske landanlæg til den kommende Femern-forbindelse. EU-kommissionen anerkender opgraderingen som et prioriteret projekt inden for rammerne af det transeuropæiske transportnet (TEN-T). Forbindelsen anses som et nøgleelement i færdiggørelsen af den vigtigste nord-sydgående rute, der forbinder Centraleuropa og de nordiske lande.
A/S Femern Landanlæg og Banedanmark har sammen ansøgt om EU-støtte. Det er Sund & Bælts datterselskab, A/S Femern Landanlæg, som finansierer opgraderingen af de danske jernbaneanlæg.
- Tildelingen af det høje støttebeløb understreger tydeligt den store betydning, Femern projektet har for EU, siger administrerende direktør i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen.
- Vi er meget stolte af tildelingen, som viser stor opbakning til projektet. Samtidig betyder støtten, at vi kan arbejde videre på et endnu mere robust økonomisk fundament, hvor vi fortsat vil have fokus på at sikre fremdrift i opgraderingen af de danske jernbaneanlæg, så vi opnår den optimale økonomi i hele projektets levetid, siger Mikkel Hemmingsen videre.
Når opgraderingen af jernbaneanlæg til den kommende Femern Bælt-forbindelse står færdig, vil den reducere rejsetiden for togpendlere på den danske side betydeligt. Den reducerede rejsetid vil også kunne gøre regionen mere attraktiv som bosætningsområde til gavn for vækst og beskæftigelse.