Af: kollektivtrafik
Sommeren 2016 kørte DSB sidste gang med nærbanetog mellem Aarhus og Grenaa, fordi banen skulle bygges om til at blive en del af letbane-systemet i Aarhus, så strækningen efter halvandet års tid kunne åbne med nye og tog hurtigere letbanetog. I mellemtiden ville trafikselskabet Midttrafik afbøde virkningerne af den manglede togforbindelse ved at indsætte busser med færre stop mellem Grenaa og Aarhus
Busserne, som blev sat ind mellem Grenaa og Aarhus, blev hentet i reserven, da der var tale om et begrænset tidsrum.
Men åbningen af letbanen blev forsinket - først forbindelsen i Aarhus, så forbindelsen mellem Aarhus og Odder. Og forbindelsen mellem Aarhus og Grenaa venter stadig på grønt lys.
Hver forsinkelse har betydet, at busserne af reserven har skullet køre længere end forventet - og det har betydet et stigende antal aflysninger - til gene for de mennesker, der har behov for transport mellem Grenaa, Djursland og Aarhus.
Til DR Østjylland siger Martin Tams, der leder trafikservice hos Midttrafik, at trafikselskabet har valgt at indsætte brugte busser som erstatning for togene for at holde driftsudgifterne nede i perioden unde baneforbindelse.
Derfor må mennesker med behov for transport mellem Grenaa, Djursland og Aarhus fortsat forvente, at nogle busafgange bliver aflyst på grund af busser, der ikke vil køre længere og derfor må på værksted for at blive serviceret af mekanikere frem for selv at servicere kunderne.
På nuværende tidspunkt forventer Aarhus Letbane begynde at køre letbanetog helt til Grenaa i slutningen af april.