KTF Transmision
NYHEDER 16. NOV 2023 KL. 10:00

Sådan blev Aalborgs Plusbus-projekt til virkelighed

Af: Mikael Hansen


Sådan blev Aalborgs Plusbus-projekt til virkelighed
Den 24,8 meter lange Solaris-elbus holder ved én af de 20 Plusbus-stationer.

Dette er den første af en række artikler om Aalborgs Plusbus-projekt. Der gik næsten 15 år fra den første idé om højklasset kollektiv trafik i Aalborg, før Plusbusserne for første gang kunne åbne dørene for passagerer den 23. september 2023.


Det begyndte straks efter kommunalreformen i 2007, hvor det nationalt blev besluttet at bygge fem nye supersygehuse – ét af dem i Aalborg. Placeringen af et nyt supersygehus i Aalborgs sydøstlige udkant krævede nytænkning i forhold til trafik- og transportforholdene.

Christiansborgs daværende transportpolitikere fulgte op med aftalen ”en grøn transportpolitik” i januar 2009, hvor der blandt andet blev lovet statslig medfinansiering af ”højklassede kollektive trafikløsninger i de fire største byer”. Aalborg var nummer fire af disse.

I Nordjylland var der enighed mellem Aalborg Kommune, Region Nordjylland og Nordjyllands Trafikselskab om, at der blev behov for en letbane gennem ”Aalborgs vækstakse”. Væksten var allerede i fuld gang i 2010, men blev styrket af det kommende sygehusbyggeri i sydøst.

Næste trin var udarbejdelse af et så detaljeret projekt, at en VVM-undersøgelse kunne sættes i gang. Det skete med støtte fra Transportministeriet. Efter krav fra Transportministeriet blev der udført en dobbelt VVM – både for letbane og for en busløsning (BRT). Den færdige VVM-undersøgelse blev godkendt i juni 2015.

Så blev der valg og regeringsskifte, og statens ca. 1 milliard kroner store medfinansiering til Aalborg Letbane kom ikke med i Finansloven for 2016. Finansloven blev endeligt vedtaget den 15. december 2015, og allerede på mødet i Aalborg Byråd den 21. december 2015 var det enstemmig tilslutning til at arbejde videre med BRT-løsningen.

I løbet af 2016 blev BRT-projektet tilpasset den nye virkelighed og fik navnet ”Plusbus”, og anlægsbudgettet blev reduceret fra 1,1 milliarder kroner til 510 millioner kroner. En vigtig ændring var at reducere kraftigt i ledningsflytninger. Hvis der siden skulle graves i gaderne, kunne bussen blot køre udenom!

I februar 2017 afsatte et alternativt politisk flertal på Christiansborg 250 millioner kroner i statslig medfinansiering til Aalborgs BRT-løsning fra Fremkommelighedspuljen.
Planlægning og detailprojektering gik straks i gang. I februar 2018 var projektorganisationen på plads og i april 2019 blev spaden sat i jorden for første gang.

Den oprindelige plan med to års anlægsarbejde i to-holdsdrift blev opgivet til fordel for fire års dagarbejde.

Den 23. september 2023 blev Plusbus-strækningen åbnet for passagerer med behørige festtaler og hornmusik og har fra dag ét kørt uden afbrydelser.


 


Læs mere om Plusbus i Aalborg i kommede artikler her på portalen.


BRT Energi og miljø Infrastruktur